Czynności notarialne

Notariusz jako osoba zaufania publicznego powołany jest do dokonywania czynności notarialnych, które mają charakter dokumentu urzędowego.

Czynności notarialnych dokonuje się w języku polskim.

Na żądanie strony notariusz może dokonać dodatkowo tej czynności w języku obcym, wykorzystując własną znajomość języka obcego wykazaną w sposób określony dla tłumaczy przysięgłych lub korzystając z pomocy tłumacza przysięgłego.

Notariusz jest obowiązany zachować w tajemnicy okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość ze względu na wykonywane czynności notarialne.

Zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 14 lutego 1991 roku – Prawo o notariacie, notariusz dokonuje następujących czynności:

• sporządza akty notarialne, np. umowy sprzedaży, umowy zamiany; umowy darowizny, umowy przedwstępne, umowy spółki, akty założycielskie fundacji; umowy majątkowe małżeńskie, umowy o podział majątku, umowy o dział spadku, oświadczenia o poddaniu się egzekucji, oświadczenia o przyjęciu spadku, oświadczenia o odrzuceniu spadku, testamenty, pełnomocnictwa;
  • sporządza akty poświadczenia dziedziczenia;
  • sporządza poświadczenia, notariusz poświadcza: własnoręczność podpisu; zgodność odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem; datę okazania dokumentu; pozostawanie osoby przy życiu lub w określonym miejscu;
  • doręcza oświadczenia;
  • spisuje protokoły, np. protokoły walnego zgromadzenia spółek akcyjnych, protokoły z posiedzeń zarządu, zgromadzeń wspólników spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, zebrań wspólnot mieszkaniowych i innych;
  • sporządza protesty weksli i czeków;
  • przyjmuje na przechowanie dokumenty, pieniądze i papiery wartościowe;
  • sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów;
  • sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów;
  • sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.